January 12, 2017

SUSE och Ericsson meddelar att de kommer att utöka sitt samarbete kring plattformar för systemutveckling. Ericsson har använt SUSE Linux Enterprise Server som plattform för mjukvaruutveckling i många år, främst på grund av lösningens prestanda, stabilitet, skalbarhet och flexibilitet. En annan viktig aspekt för Ericsson är det förstklassiga stöd och den service som SUSE är känt för, vilket även inkluderar att SUSE aktivt deltar i sina kunders utvecklingsprojekt för att säkerställa en smidig process.

Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra kraftfulla och skalbara lösningar som hjälper våra kunder att förvandla sin infrastruktur till nästa generationens nätverkslösningar. SUSE har visat sig vara en mycket stark allianspartner för oss på Ericsson. Deras produkter uppfyller våra höga krav och hjälper oss att utveckla konkurrenskraftiga lösningar och deras stöd under utvecklingsprocessen är minst lika viktigt, säger Mattias Cedergren, "Manager Linux Center at Ericsson.

En modern och effektiv infrastruktur är absolut nödvändig för att stödja kraven på IT-infrastrukturen. Med en ökande andel av molnbaserade lösningar och vad som ibland kallas för programvarudefinierad x - som hänvisar till sätt att utforma programvarudefinierat lagringsutrymme och nätverk - är öppen källkod ledande. Försprånget och ledningen beror främst på att utvecklingen drivs av ett globalt community som driver utvecklingen tillsammans, löser problem och delar sina lösningar med varandra.

Operatörer och utvecklare av system måste kunna känna fullständigt förtroende för sina lösningar och i plattformarna de bygger sina lösningar på. Idag används SUSE-produkter i flera av Ericssons lösningar. Förra året tilldelades SUSE priset Ericsson Supplier Award 2016 förvår förmåga att anpassa och integrera våra lösningar i komplexa miljöer och bland annat som ett resultat av detta arbete utökar vi nu vårt samarbete, säger Carl Lindén, chef för SUSE i Sverige.

Samarbetet mellan Ericsson och SUSE förstärks genom en ny licensmodell som gör det lättare för Ericsson att basera sina virtualiserade lösningar för operatörer och företagskunder på SUSE Linux Enterprise Server.

Vårt samarbete med Ericsson sträcker sig långt utöver en vanlig leverantörs-kundrelation. Under de senaste åren har vi samarbetat med våra produkter tillsammans med Ericssons extremt kompetenta och involverade utvecklare så att vårt samarbete är en sann vinstvinst för båda parter, säger Carl Lindén.

Om Ericsson
Ericsson är drivkraften bakom Networked Society - en världsledande inom kommunikationsteknik och -tjänster. Våra långsiktiga relationer med alla större telekomoperatörer i världen gör det möjligt för människor, företag och samhälle att uppfylla sina möjligheter och skapa en mer hållbar framtid. Våra tjänster, mjukvara och infrastruktur - särskilt rörlighet, bredband och moln - gör det möjligt för telekombranschen och andra sektorer att göra bättre affärer, öka effektiviteten, förbättra användarupplevelsen och fånga nya möjligheter.

Med cirka 115 000 yrkesverksamma och kunder i 180 länder kombinerar vi global skala med teknik och service ledarskap. Vi stöder nätverk som ansluter mer än 2,5 miljarder abonnenter. Fyrtio procent av världens mobila trafik överförs via Ericssons nätverk. Och våra investeringar i forskning och utveckling säkerställer att våra lösningar - och våra kunder - står framför oss.

Ericsson grundades 1876 och har sitt säte i Stockholm, Sverige. Nettoomsättningen år 2015 uppgick till 246,9 miljarder kronor (29,4 miljarder dollar). Ericsson är noterat på NASDAQ OMX börs i Stockholm och NASDAQ i New York.

Om SUSE
SUSE, en pionjär inom mjukvara på öppen källkod, förser med pålitliga, interoperabla Linux-molninfrastrukturer och lagringslösningar som ger företag större kontroll och flexibilitet. Mer än 20 års erfarenhet av högklassig ingenjörskonst och service, samt ett brett ekosystem av partners ger kraft åt produkterna och den support som hjälper våra kunder att hantera komplexa processer, minska kostnader och tryggt leverera verksamhetskritiska tjänster. De hållbara relationer vi bygger gör det möjligt för oss att anpassa oss och leverera den smartare innovation kunderna behöver för att lyckas – idag och i morgon. För mer information, gå till: www.suse.com.