March 14, 2017

I den kalla midvinternatten satt IT-chefen i djupa funderingar. Han köpte disk och system som aldrig förr men det räckte aldrig till. Från en stadig och stabil situation där man mest lagrade text och siffror från ekonomisystemet, till dagens situation där servrarna plötsligt verkade knaka av bilder, videofilmer och enorma mängder maskingenerad information från ”sakernas Internet”.

Data motsvarande en hel roman eller ett komplett ekonomisystem rymdes en gång på en diskett som inte klarar av en ynka selfie från mobilen. Och datavolymerna finns överallt; på datorer, paddor, mobiler, servrar och maskiner - både hemma och i molnet.

IT-chefen tänkte på Moores lag, den som brukar beskriva processorutvecklingen där prestanda hela tiden ökar samtidigt som kostnaderna minskar. Men den hjälpte inte mycket när det gäller datalagring. Ett annat problem var ju att det fanns gott om utrymme i vissa system, medan andra växte i det närmaste okontrollerat. Men det var svårt att utnyttja det lediga utrymmet till andra system.

IT-chefen började skriva en önskelista. En dynamisk lösning utan begränsningar. Som inte bryr sig om vilket märke det är på disken eller servern den sitter i, eller vilket operativsystem den använder. Enkel konfiguration, enkel hantering utan krav på specialkunskaper eller dyra konsulter. Och enkel utbyggnad. En lösning som till sin natur var automatiserad och sköter om krångliga processer med minimala insatser.

IT-chefen ville heller inte göra om misstaget att bli inlåst hos en leverantör för många år framöver. Möjlighet att kontrollera hur säkert man lagrar olika typer av data baserat på datatyp och andra faktorer. Och slutligen, med Internet of Things och den ökande användningen av video behövde systemet kunna hantera alla möjliga olika typer av kända och ännu ej kända datatyper. Med tungt hjärta skickade han in listan i den öppna brasan.

I samma ögonblick, någonstans i närheten av Nordpolen, landade den märkligt nog hos en grupp ivriga tomtenissar på open source-avdelningen. Och när IT-chefen yrvaket vaknade upp på julaftonsmorgonen, efter en vaknatt då sista minuten-shoppare hade pressat e-handelslösningen tills den helt enkelt gick ner, låg det ett litet rött kuvert på sängbordet. Kortet i kuvertet hade en liten grön kameleont och texten ”God jul och ett problemfritt nytt år”.

På kortet kunde han läsa om SUSE Storage Manager 4; en skalbar, effektiv och säker datalagringslösning baserad på den nya Ceph-tekniken. Med den Ceph-baserade SUSE Storage Manager 4 uppfylldes vartenda önskemål på IT-chefens lista – och mer därtill. Det kan man verkligen kalla för ett julmirakel.

Om du vill veta mer om hur man bygger framtidssäkra och kostnadseffektiva lagringslösningar i blandade miljöer föreslår vi att du träffar våra datalagringsnissar i Stockholm den 1 februari eller Göteborg den 2 februari. LÄNK

God jul och Gott Nytt År önskar Calle Lindén, Oscar Edin och SUSE-teamet i Stockholm

Om SUSE
SUSE, en pionjär inom mjukvara på öppen källkod, förser med pålitliga, interoperabla Linux-molninfrastrukturer och lagringslösningar som ger företag större kontroll och flexibilitet. Mer än 20 års erfarenhet av högklassig ingenjörskonst och service, samt ett brett ekosystem av partners ger kraft åt produkterna och den support som hjälper våra kunder att hantera komplexa processer, minska kostnader och tryggt leverera verksamhetskritiska tjänster. De hållbara relationer vi bygger gör det möjligt för oss att anpassa oss och leverera den smartare innovation kunderna behöver för att lyckas – idag och i morgon. För mer information, gå till: www.suse.com.