Huawei RAS 2.0 är byggt för kontinuerlig drift med högsta tillgänglighet och låter användarna till och med lägga till eller ta bort processorer och minne utan att stänga ner systemet. Nu har Huawei valt att integrera SUSE Linus Enterprise Server i sina system för att ytterligare säkra systemen mot avbrott.

March 27, 2017

Huawei KunLun är byggt för avbrottsfri drift – dygnet runt, året om, utan stopp - och är avsett för system och applikationer som aldrig under några omständigheter får stanna, inte ens under driftsunderhåll eller utbyggnad. Med möjligheten att byta CPU och minne under drift har Huawei taget ett stort kliv inom HA (high availability) och gått om många av de befintliga lösningarna på marknaden.

SUSE är en av pionjärerna inom driftssäkra operativsystem och har själva och tillsammans med open source-utvecklare i hela världen utvecklat många banbrytande tekniker baserade på Linux. SUSE har också varit ledande inom att leverera RAS-support på x86-plattformen.

SUSE Linux Enterprise Server körs i KunLuns firmware och integreras perfekt med Linux-kärnans ACPI-rutin, modulen för hot swap av minne/CPU, samt kernel och subsystem för minneshantering. Därigenom kan användarna lägga till och ta bort hårdvarukomponenter utan att avbryta driften.

– Huawei och SUSE har samarbetat länge och tillsammans lanserade vi under CeBIT 2016 världens första server för verksamhetskritisk IT-drift med plats för 32 processorer, säger Wang Zhen, vice president för Huawei Server Product Line. Nu tar vi vårt partnerskap till nästa nivå genom att lansera branschens första standardoperativsystem på Linux som stöttar KunLun RAS 2.0. Operativsystemet kommer att hjälpa KunLun att leverera en stabilitet och pålitlighet som är jämförbar med och kanske till och med bättre än traditionella UNIX-servrar.

Ralf Flaxa, SUSE president of Engineering:

– KunLun är resultatet av ett djupt samarbete mellan Huawei och SUSE, och lanseringen av ett operativsystem som stöttar funktionerna i KunLun RAS 2.0 visar på vår ledande roll i branschen. Operativsystemet kommer inom kort att levereras med en funktion för uppgradering av kodkärnan (kernel) under drift vilket kommer att eliminera behovet av att någonsin ta ner systemet - en fördel som idag inte finns i andra Linuxbaserade operativsystem.

Huawei har samarbetat med marknadens ledande partners inom hela kedjan från kretsarna upp till applikationslagret för att skapa KunLun som optimerar funktionen genom en genomgripande konsolidering av funktionerna på alla nivåer. Därigenom har man skapat en lösning som kombinerar hög tillgänglighet, höga prestanda och stor skalbarhet med x86-ekosystemet. Det eliminerar de begränsningar som företag upplever med många av dagens lösningar som är mycket kostsamma och bygger på slutna arkitekturer. Med KunLun kan företagen släppa loss innovationskraften i verksamheten och öka sin konkurrenskraft med säkra och pålitliga system som inte sviker.

Om Huawei
Huawei är en ledande global leverantör av informations- och kommunikationsteknik. Genom att utveckla attraktiva lösningar, tjänster och produkter skapar vi maximalt värde för teleoperatörer, företag och konsumenter. Med utgångspunkt i vårt engagemang för kundorienterad innovation och starka samarbeten erbjuder Huawei helhetslösningar för nätverk och molnbaserade tjänster. Huawei utvecklar också konsumentelektronik som mobiltelefoner, surfplattor och modem för mobilt bredband. Huaweis lösningar och produkter används i över 170 länder, till nytta för mer än en tredjedel av världens befolkning. Huwaei grundades 1987 och är ett privat företag som ägs av dess anställda. För mer information, besök Huaweis hemsida www.huawei.com.

Om SUSE
SUSE, en pionjär inom mjukvara på öppen källkod, förser med pålitliga, interoperabla Linux-molninfrastrukturer och lagringslösningar som ger företag större kontroll och flexibilitet. Mer än 20 års erfarenhet av högklassig ingenjörskonst och service, samt ett brett ekosystem av partners ger kraft åt produkterna och den support som hjälper våra kunder att hantera komplexa processer, minska kostnader och tryggt leverera verksamhetskritiska tjänster. De hållbara relationer vi bygger gör det möjligt för oss att anpassa oss och leverera den smartare innovation kunderna behöver för att lyckas – idag och i morgon. För mer information, gå till: www.suse.com